Â
IROKESTALANDE FOLK 900-1600 e kr.
NĂ„gon gĂ„ng efter Ă„r 900 och fram till dess att nĂ€rvaron av europeer efter Ă„r 1600 skapade vĂ„ldsamma omvĂ€lvningar frĂ€mst demografiskt, fanns i östra Nordamerika en vida spridd folkgrupp som talade irokesiska sprĂ„k. (Iroquoian). Det var inte bara de fem (senare sex) stammarna i vad man kallat Irokesförbundet, Haudenosaunee (Mohawk, Oneida, Onondaga, Cayuga och Seneca, samt senare Tuscarora), utan ocksĂ„ Huronernas fem stammar, âDe neutralasâ likaledes fem stammar och Eries kanske tre stammar. DĂ€rutöver Petunerna, Wenro och Susquehannockerna. (DĂ€rutöver lite lĂ€ngre söderut hittar vi Cherokeerna, men de faller utanför den hĂ€r framstĂ€llningen. Deras historia och kultursammanhang tillhör Sydöstern).
Tillsammans skall dessa irokestalande folk (förutom dÄ Cherokeerna) uppgÄtt till över 90.000 individer som levde i ett omrÄde som omfattr nuvarande staten New York, södra Ontario, angrÀnsande delar av Pennsylvania, Ohio och Quebec.
SÀkerligen hade samtliga dessa grupper i tidernas begynnelse varit ett och samma folk som, som sig brukar, förgrenat sig och skapat nya tillhörigheter över tid.
Irokeserna var gamla i det hĂ€r landet, men vi skulle aldrig kallat dem irokeser om det inte vore för de likaledes gamla folket baskerna. Folk frĂ„n Nordmandie och Baskien tillhörde de nu glömda och i historien anonyma personer som fann de torskrika fiskebankarna âGrand banksâ uanför New Foundland pĂ„ 1500-talet. Baskerna umgicks mestadels med folk som talade sprĂ„k tillhörande den andra stora sprĂ„kgruppen i östra Nordamerika, algonkinerna. De bebodde landet lĂ€ngs nordöstra Atlantkuseten frĂ„n södra Labrador till New England, och vidare söder och vĂ€sterut, inkluderande strĂ€nderna lĂ€ngs St Lawrenceviken. HĂ€r uppstod ett handelssprĂ„k (jargon) som var en blandning av baskiska och algonkin. Av orden i det pidginsprĂ„ket har ett speciellt överlevt och det var ett ord som betecknade ett fruktat indianfolk som bodde i inlandet och vars krigare stundtals kom ner till St Lawrence för att handla. Basker och algonkiner kallade detta folk pĂ„ sitt pidginsprĂ„k Hilokoa âmördarfolketâ. Algonkinfolken i omrĂ„det talade vid den hĂ€r tiden r-algonkinska dialekter som gjorde att de inte uttalade de l-ljud som finns i baskiska och andra europeiska sprĂ„k
sĂ„ de hörde ordet som Hirokoa. NĂ€r fransmĂ€nnen senare blev dem som koloniserade St Lawrenceviken under 1600-talet tog de ordet Hirokoa och anpassade det till sitt eget sprĂ„k och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt blev ordet för irokeser i omrĂ„det âIroquoisâ och sĂ„ sĂ€ger man fortfarande i Kanada, under det att folket i staten New York sedan lĂ€nge Ă€ndrat uttalet sĂ„ att ordet dĂ€r nu lĂ„ter som ett rim pĂ„ âIllinoisâ. (Snow)
Man kan dela in de nordliga irokessprĂ„ken i tre undergrupper. Den första utgörs av sprĂ„ken som âDe fem nationernaâ, de âegentliga irokesernaâ och Susquehannockerna.
Inom gruppen Ă€r Mohawk och Oneida mer nĂ€ra varandra Ă€n vad de Ă€r till nĂ„got annat sprĂ„k i gruppen. Den andra gruppen Ă€r Huronskan, och hit rĂ€knas de âNeutralaâ (Neutral) och Huron-Petun. Efter 1650 dĂ„ de krossats av âDe fem nationernaâ delades den hĂ€r senare gruppen i tvĂ„, Huronerna i Lorette och Wyandot. En tredje grupp Ă€r de dĂ„ligt kĂ€nda Laurentianska sprĂ„ken (sprĂ„ken lĂ€ngs St Lawrencefloden) som nĂ„got nedtecknades av under hans besök i omrĂ„det under tidigt 1500-tal. (I söder finns ocksĂ„ Tuscarora och NottawaysprĂ„ken i North Carolina, som representerar ett par tidiga utbrytningar ur den gamla sprĂ„kliga irokesstorfamiljen. Emellertid kom spillror av de grupperna att sluta sig till Irokesförbundet under tidigt 1700-tal).
Den mest omhuldade hypotesen nu förtiden baserad pÄ arkeologiskt material Àr att irokesfolken levt i sina nuvarande omrÄden i tusen Är. Den arkeologiska kulturtradition som finns i omrÄdet och kallas Owasco skapar inga bekymmer nÀr det gÀller den saken. Owascofolken kan spÄras vÀl till kring 1000 e kr.
NÀr irokesfolken började skilja sig Ät för ungefÀr 1000 Är sedan hade de skaffat sig kunskap om jordbruk och tillverkade lerkÀrl och var matrilinjÀrt organiserade. De hade med sig allt detta Àr de anlÀnde till det omrÄde de kom att bebo i historisk tid. Det Àr sÀkert ingen tillfÀllighet att irokesernas bosÀttning norröver, ty de mÄste ha kommit frÄn södern troligen lÀngs Susquehannafloden, sammanfaller med den medeltida vÀrmetiden vilket gjorde jordbruk i de Àr nordliga nejderna möjligt.
Utvecklingen av nordlig Irokesiskultur 1350-1525
Den hÀr tiden kallas ofta Oak Hill-fasen, efter en fyndplats i Mohawkdalen. (Mohawk Valley Archeology. - Matson Museum of Anthropology, 1995. - (Occasional papers)).
Under den hÀr tiden utvecklades de för irokesfolken typiska lÄnghusen, som nÄdde sin klassiska form kring 1400, en form som bevarades lÄngt in pÄ 1600-talet och har beskrivit av de tidiga kolonistrerna. SÄlunda sÄg Samuel de Champlain dem 1616. Gabriel Sagard och ett antal andra jesuitmissionÀrer beskrev dem senare under Ärhundradet. Den mest detaljerade beskrivningen fÄr vi frÄn Joseph Lafitau 1724.
Under den hÀr tiden 1400-1525 var övre Susquehanna Rivers dalgÄng befolkad av irokesfolk som kom att bli kÀnda som just Susquehannocker.
 Â
 Â
Woodbury, Charles Levi, 1820-1898
The relation of the fisheries to the discovery and settlement of North America : delivered before the New Hampshire Historical Society, at Concord, June, 1880, and the Massachusetts Fish and Game Protection Society, at Boston, 1880. - Boston, 1880. - 26 p.
Reade, John 1837-1919
The Basques in North America. - Montreal : Dawsons Bros., 1889. - 39 p. - (Transactions // of The Royal Society of Canada ; Vol 6, Section II 1888)
The documentary history of the state of New-York - Albany : Weed, Parsons & Co, 1850.
    Vol 1. - 1850. - 536 p. : ill. [Contents]. - Index. [Ed 1849]
    Vol 2. - 1850. - 711 p. : ill. [Contents]. - Index.
S. 315 ff âManusicripts of sir William Johnsonâ
    Vol 3. - 1850. - 748 p. : ill. - [Contents]. - Index.
   Vol 4. - 1850. - 700 p : ill. - [Contents]. - Index.
Rose-Holden, Mary E. 1843-1908
The neutral nations, the Eries [microform]. / [Read before the Hamilton Scientific Association] by Mary E Rose-Holden. - Hamilton, Ont., s.n. - 24 p. - (Historical leaflet ; 2)
Schoolcraft, Henry Rowe, 1793-1864
Notes on the Iroquois, or, Contributions to the statistics, aboriginal history, antiquities and general ethnology of western New York / by Henry R Schoolcraft. - New York : New-York : Bartlett & Welford, 1846. - 285 p.
HÄllpunkter : AllmÀnt om landförlust och kolonisation - det historiska förloppet i rubriker 1763 hÀndelser »
Irokesfolken Huronerna (Wyandoterna) »
Tolatsaga - Iroquois
Irokesförbundet
Parker
1534 NÀr Jaques Cartier mötte irokeserna pÄ Gaspékusten, och 1535 nÀr han seglade nedför St Lawrencefloden till Stadacona (nuv Quebec city) kontrollerade irokeserna floden.
1608 NÀr Champlain grundade Quebec hade irokeserna lÀmnat floden och bosatt sig mellan Lake Champlain och Geneseefloden, i vad som nu kallas Finger LakeomrÄdet i staten New York.
1609 HjÀlpte Champlain Algonkin- och Montagnais (fr Algonquins-inferieurs) i deras krig mot irokesförbundet och frÄn den dagen kom irokeserna att inta en fientlig hÄllning till allt vad fransmÀn och deras allierade algonkinindianer heter.
1640-1660 Mellan 1640 och 1660 ödelade irokesförbundet de Huronska missionsbyarna(1649) ; stÀngde handelsrutten via Ottawafloden och terroriserade nybyggare lÀngs St Lawrencefloden.
1645 slöt sieur de Montmagny fred med Mohawkerna, men krigen Äterupptogs 1653.
1660 höll Adam Dollard des Ormeaux irokeserna för en tid i schack genom ett skickligt försvar mot deras attacker mot Long Sault i Ottawafloden.
1665 Ăn mer motstĂ„nd och motgĂ„ngar rönte irokesförbundet 1665 nĂ€r Carignan-SaliĂšresregementet byggde fort lĂ€ngs Richelieufloden.
1666 Utförde marquis de Tracy straffexpeditioner mot mohawkerna och byar brÀndes. Följden av detta blev fred som varade fram till 1682.
1684 En dÄligt utförd kampanj utförd av sieur de La Barre bara gjorde Senecairokeserna mer aggressiva och under straffexpeditonen 1687 dÄ marquis de Denonville ödelade Senecabyar gav upphov till ett allmÀnt irokesisk anfall mot de franska bosÀttningarna som kulminerade i massakern vid Lachine 1689.
1696 Början till slutet av terrorkrigen kom nÀr irokeserna kuvades av comte de Frontenac.
1701 Fred slöts i Montreal och Nanfanfördraget undertecknades. Irokeserna gav upp det land de sjĂ€lva ansĂ„g sig erövrat genom bĂ€verkrigen söder om Stora Sjöarna, vilket banade vĂ€g för fransmĂ€nnens intentioner att lĂ€gga hela landet vĂ€ster om Alleghenybergen, inklusive Ohiolandet under sig. Geopolitiskt var det grunden för âKriget mot fransmĂ€n och indianerâ (SjuĂ„rskriget).
Morgan, Lewis Henry, 1818-1881
League of the Ho-dé-no-sau-nee, or Iroquois / by Lewis H Morgan. - Rochester : Sage & Brother, 1851. - 477 s. : ill.
Another edition, published the same year, differs only in having plates uncolored. -
Appendix I (p. [465]-474): "Schedule explanatory of the Indian map," arranged in 3 columns giving the corresponding English and Indian names of the localities, stream, etc., with their signification
Morgan, Lewis Henry
The Iroquois gens. - 8 p.
= Sid 370-377 i:
Source book in anthropology / by A L Kroeber and T T Waterman. - Berkeley : University of California Press, 1924. - 586 p. : ill.
  Bibliography.
Beauchamp, William Martin, 1830-1925
A history of the New York Iroquois : now commonly called the Six Nations / by William M Beauchamp. - Albany : New York State Education Departement, 1905. - 341 p. : Index. - (Bulletin // New York State Museum ; 78) (Archaeology ; 9)
Paginerad 125-461
Blair, Emma Helen
The Indian tribes of the upper Mississippi Valley and region of the Great Lakes : as described by Nicolas Perrot, French commandant in the Northwest; Bacquevile de la Potherie, French royal commissioner to Canada; Morrell Marston, American Army officer; and Thomas Forsyth, United States agent at Fort Armstrong / translated, edited, annotated, and with bibliography and index by Emma Blair - Cleveland, Ohio : Arhur H Clark co.
  Vol 1. / [Perrot, Nicolas]. - 1911. - 372 s. : ill.
  Vol 2. - 1912. - 412 s. : ill. - Bibliography. - Index.
Brush, Edward Hale
Iroquois past and present / by Edward Hale Brushrush. Including brief sketches of Red Jacket, Cornplanter and Mary Jemison / by Edward Dinwoodie Strickland. - Buffalo : Baker, Jones & co, 1901. - 96 p : ill.
Topics Red Jacket (Seneca chief), ca. 1756-1830, Cornplanter, Seneca chief, 1732?-1836, Jemison, Mary, 1743-1833, Iroquois Indians
Caswell, Harriet S. Clark), Mrs
Our life among the Iroquois Indians / by Harriet S. Caswell. - Boston and Chicago : Congregational Sunday-school and publishing society, 1892. - 321 p.
Senecamissionen. - Wright, Asher, 1803-1875, Wright, Laura Maria (Sheldon), Mrs., 1809-1886, Seneca Indians -- Missions
Colden, Cadwallader 1668-1776
The history of the Five Indian Nations of Canada : which are the barrier between the English and French in that part of dthe worldâŠ.. - 1750. - 283 p.
Converse, Harriet Maxwell, 1836-1903
Myths and legends of the New York State Iroquois / by Harriet Maxell Converse ; edited and annotaded by Arthur Caswell Parker. - Albany : University of the State of New York, 1908. - 195 p. : ill. - (Bulletin // New York State Museum ;125)
Index.
Dodge, Jacob Richard
Red Men of the Ohio Valley : An Aboriginal History of the Period Commencing A.D. 1650, and Ending ...by J. R. Dodge. - Springfield : Ruralist Publishing Company, 1860. - 435 s.
Ellis, Edward Sylvester, 1840-1916Â
The Indian wars of the United States, from the first settlement at Jamestown, in 1607, to the close of the great uprising of 1890-91 / by Edward S Ellis. - Chicago : J.D. Kenyon, 1902. - 484 p. : ill.
First published 1892. - Page 470 is torn and repaired, affecting legibility. Page 481/482 lacking from physical copy.
Hewitt, J. N. B.
Iroquoian cosmology. - 212 s + 5 pl.
= Sid. 127-339 + 5 pl. i: 21th Annual report of the Bureau of American Ethnology to the secretary of the Smithsonian Institution 1899-1900. - Washington : Government printing office, 1903. - 360 s. : ill.
Hewitt, J. N. B.
Iroquoian cosmology : second part, with introduction and notes. - 370 p.
= Sid. 449-819 i: 43 Annual Report of the Bureau of American Ethnology⊠1925-1926. - Washington : Smithsonian institution,1928.
Myrtle, MinnieÂ
The Iroquois, or, The bright side of Indian character / by Minnie Myrtle. - New York : Appleton, 1855. - 317 p.
Dunlap, William, 1766-1839
History of the New Netherlands, province of New York, and state of New York : to the adoption of the federal Constitution. - New York : Printed for the author by Carter & Thorp, 1839. - 487 s.
  Vol 1. - 435 p
  Vol 2. - 282 p. + Appendix.
Bilharz, Joy
Oriskany : a place of great sadness : a Mohawk valley battlefield ethnography / Joy Bilharz with assistance from Trish Rae. - Boston, Ma : Northeast Region Ethnography Program, National Park Service, 2009. - 177 p. : litt. - (Fort Stanwix National Monument special ethnographic report)
Cornplanter, Jesse 1889-1957, Seneca
Iroquois Indian Games and Dances / drawn by Jesse Cornplanter. - 14 pl.
Proud, Robert, 1728-1813
The history of Pennsylvania, in North America, from the original institution and settlement of that province, under the first proprietor and governor, William Penn, in 1681, till after the year 1742. - Philadelphia : Printed and sold by Z.Poulson.
Vol 1. 1797. - 508 p.
Vol 2. - 1798. - 373 p. + Appendix 146 p.
Hathaway, Benjamin, b. 1822Â
The league of the Iroquois, and other poems / by Benjamin Hathaway. - 1880. - 319 p.
Poesi, noter, ordlista.
Smith, Erminnie Adele (Platt)
Myths of the Iroquois
Stone, William Leete 1792-1844
Border wars of the American revolution. - New York : Harper & brothers, 1845.
  Vol 1. - 1857. - 384 p.
  Vol 2. - 381 p.
Barbeau, C. M.
Iroquoian Clans and Phratries / by C.M. Barbeau. - 11 p.
= Sid.392-402 i AMERICAN ANTHROPOLOGIST ; 1917:19
Barbeau, C. M.
Parallel between the Northwest Coast and Iroquoian Clans and Phratries / by C.M. Barbeau. - 3 p.
= Sid.403-405 i AMERICAN ANTHROPOLOGIST ; 1917:19
Sulte, M. Benjamin
The war of the Iroquois. - 24 s.
= Sid 124-151 i: Archaeological Report : Being part of appendix to the report of the Minister of Education Ontario, 1899. - Tortonto : Warwick Bro's. & Rutters, 1900. - 198 p.
  InnehÄll.(Contents) vol 1899. - InnehÄll (Contents) vol 1900.
Beauchamp, William Martin, 1830-1925
Iroquois folk lore, gathered from the Six nations of New York / Slected and arranged by W M W Beauchamp for the Onondaga Historical Association. - New York : Dehler press, 1922. - 247 p.
SKĂNLITTERATUR
texts
Lighthall, W(illiam) D(ouw) 1857-1954
The master of life : a romance of the Five nations and of prehistoric Montreal by W. D. Lighthall ; [Illustrations are signed J(ohn) S(sloan) Gordon]. - Toronto : Musson, 1908. - 262 s. : ill.
"An aboriginal romance [having as hero] Hiawatha ... founder of the famous league of the Five nations ... The Hiawatha of Longfellow is a different being."
Irokesförbundet Historia 1700 - »
1500-talet St Lawrenceirokeserna och Cartier
Ca 1525 Uppkomsten av Haudenosaunee
Efter 1525 intrĂ€ffade en rad demografiska och politiska förĂ€ndringar bland irokesfolken, och dessa förĂ€ndringar fĂ„r antas vara avgörande för skapandet av förbundet av de fem irokesstammarna, âDe fem nationernaâ, The League pĂ„ engelska och som de sjĂ€lva sade Haudenosaunee, Ă€ven om tendenser till sammanslutningar skönjts tidigare. Deras stĂ€der blev nu befĂ€sta
1534 mötte Jaques Cartier irokeserna (St Lawrences iroquoians) vid kusten av Gaspé, och nÀr han 1535 seglade nedför St Lawrence rivere till Stadacona (nuv Quebec city) kontrollerade irokeserna floden. (St Lawrenceirokeser)
Europeerna kommer 1600-1634 - BĂ€verhandeln
Redan under 1500-talet hade ju baskiska och normandiska fiskare hittat till de rika torskfiskevattnen kring Great Banks utanför New Foundland och i St Lawrenceviken och andra stÀllen dÀromkring. Utöver torskfisket kom man snart underfund med att indianerna i omrÄdet kunde leverera de bÀverskinn som europa behövde för att stilla det hysteriska hattmode som uppstÄtt och snarast orsakat bÀverns utrotande i den gamla vÀrlden. SÄvÀl indianer som de vita ansÄg att den handel som uppstod med bÀverskinn var en riktig win-win situation. Alla ansÄg sig kunna fÄ vÀrdefulla varor till en lÄg kostnad.
1600-talet Samuel de Champlain gör sig omöjlig bland irokeserna
1604 Champlain utforskar Canada under Sieur de Monts, som hade statligt monopol (beviljat av Henrik IV) pÄ omrÄdet, men 1612 Àndrade Ludivig XIII pÄ dett genom att överföra monopolet till Mme de Guercheville och jesuiterna. Monopolet gÀllde frÄn Florida i söder, till St Lawrence.
1608 nÀr Samuel de Champlain grundade Quebec hade irokeserna lÀmnat omrÄdet kring floden (sannolikt p g a klimatförsÀmringar som gjorde majsodlingen högst osÀker, samt p g a algonkinindianernas agression) och bodde nu mellan Lake Champlain och Genesee river i vad som nu Àr kÀnt som Finger Lakes-omrÄdet i staten New York.
1609 hjÀlpte Champlain Algonkin- och Montagnaisindianerna (Innu) i deras krig mot irokesförbundet vilket orsakade den historiska egenheten att efter det kom irokeserna att vara i konstant fejd med fransmÀnnen och deras indianska allierade.
1609 Henry Hudson
Utöver de sporadiska fiskeflottorna nÀmnda ovan som sÀllan stannade lÀnge till lands, sÄ var det just fransmÀnnen som var de första kolonisterna nÀra irokesiskt territorium, men 1609 hitade och beseglade ocksÄ Henry Hudson för hollÀndarnas rÀkning floden som skulle uppkallas efter honom. Han seglade Hudsonfloden upp till nu Albany dÀr han förstod att det skulle vara ett lÀmpligt stÀlle för en hollÀndsk handelsstation.
1613 Jesuiterna
Jesuiterna etablerar en liten koloni pÄ östra sidan av Mt Desert Island, Maine.
1614 HollÀndarna följer upp Henry Hudsons forskningar och grundar Ft Nassau pÄ en ö i vad som nu Àr Albany. Det hÀr gav möjlighter för sÄvÀl som de algonkinska Mahikanernasom Mohawkerna att fÄ god tillgÄng till europeiska varor. Mahikaner och Mohaker kan sÀgas dominera var sin sida av Hudsonfloden och var fientligt instÀllda till varandra. Men sakernas tillstÄnd gav ÀndÄ Mohawkerna stora fördelar. Tidigare hade de varit lite Äsidosatta vad handel gÀller. Tidigare var ju de som den östligaste irokesgruppen alienerade frÄn handel med folken I vÀst, de som hade skapat handelscentra lÀngs Mississippi och Ohio. LikasÄ hade mycket av handel och varor kommit frÄn söder via Susquehannafloden och hamnade inte sÀllan hos deras mer vÀstliga grannar som Eriefolken, Senecas och Neutrals. SÄ Fort Nassau förvandlade Iroquoias bakdörr till en infart för europeiska varor och Mohawkerna insÄg detta.
Av olika skÀl blev det Àr en kortare guldÄlder för Mohawkerna som ocksÄ befolkningsmÀssigt frodades. Man har berÀknat att de kring 1600 varit kring 4000 individer för att 1634 rÀkna 7.700. Det hÀr berodde bla a pÄ invandring av ett antal grupper som assimilerades bland Mohawk (Antagligen Jefferson County-irokeser. D v s de som bodde öster om Lake Ontario, nÀrmast St Lawrenceviken. VÀl att skilja frÄn Jefferson County, Pennsylvania som lÄngt senare blev Cornplanters reservat för en tid). Mohawkdalens attraktivitet Àr dock inte svÄr att förstÄ i ljuset av de nya handelsförhÄllandena. De vÀstliga irokesfolken började nu ignorera sina tidigare vÀstliga handelspartners, nÄgot som bidrog till att stÀrka förbundet.
1622 Nu gÄr irokeserna mmed pÄ att sluta fred med algonkinindianerna i St Lawrencedalen. IstÀllet för att tÀvla med dem om handeln med fransmÀnnen sÄ fungerade istÀllet mohawkerna som mellanhÀnder mellan hollÀndarna och algonkinerna i norr.
1624 grundar hollÀndarna Fort Orange i Hudsonfloden, som ersatte Fort Nassau och blev deras första permanenta handelpost i Nya NederlÀnderna. Rivaliteten med Mahikanernautlöste ett krig med dem som varade i fyra Är. Mohawkerna besegrar Mahikanerna 1628 och Mahikanerna vÀljer att sÀlja landet nÀrmast Hudsonfloden till HollÀndarna Äret efter.
1625 Jesuiterna kommer till Quebec. Ăven Jesuiterna fĂ„tt statlig lejd för att verka i Kanada, sĂ„ hade Recolletmunkar anlĂ€nt redan 1615.
1629 Quebec (dÀrmed hela Kanada) faller i EngelsmÀnnens hÀnder. BÄde jesuiter och recolletmunkarna tvingas hem till Frankrike.
1630 HollÀndaren Killaen van Rensselaer skickar nybyggare för att sÀkra Rensselaerswyck, landet som omger Fort Orange.
1632 Kanada ges Äter som fransk koloni i enlighet med fördrag i Sainte-Germain-en-Laye. Nu tillÄts bara jesuitmunkar att verka i kolonin. De riktar sin uppmÀrksamhet frÀmst mot Huronerna. I motsats till fransmÀnnen hade hollÀndarna inga ambitioner pÄ att fÀrdas in i irokeslandet, utan höll sig mest till sina handelsplatser. Inte desto mindre kommer de att sprida epidemier bland indianerna med förödande konsekvenser.
1633 Epidemier drabbar irokeserna
Epidemier ödelÀgger indianbefolkningarna i östra Nordamerika. Klimatet blir ocksÄ hÄrdare och jordbruket ger minskade skördar.
1633 hade vad som förmodligen var mÀsslingen hÀrjat de engelska kolonierna i New England. Sjukdomen spreds med förödande effekter bland irokeserna. Sjukdomarna ledde bl a till social upplösning och till desperata försök att förstÄ och motverka sjukdomar man aldrig tidigare mött. Epidemierna som forsatte minst ett par Är skylldes till stor del pÄ fransmÀnnen. Men vÀrre blev det. HollÀndska kolonister som irokeserna hade nÀrmare kontakt med introducerade smittkopporna kring Hudson River 1634 vilket drabbade Mohawkerna och vilket skapade avbrÀck i den hollÀndska bÀverhandeln. Mohawkerna berÀknas ha minskat i antal frÄn 7.740 till 2.830 personer inom loppet av ett par mÄnader. HÀr ser vi ett par viktiga faktorer till vad som blev en konsekvens av detta och kom att kallas BÀverkrigen. Man strÀvade efter makt, revansch, ekonomisk vinning genom bÀverhandeln samt inte minst viktigt möjigheten att krossa kringboende folk och adoptera in dem i det till mantalet krympande irokesförbundet. (The mourning wars).
1634
Mohawkerna levde i befĂ€sta byar pĂ„ höjder i landskapet, men allteftersom handeln och sĂ€kerheten ökade flyttade de till mindre försvarsvĂ€nliga byar nĂ€rmare Mohawkfloden. 1634 bodde de i fyra stora byar lĂ€ngs med floden. De kallade sig sjĂ€lva Kanyenkehaka, âDĂ€r det finns flintaâ, eller som det kom att betyda âDĂ€r det finns kristallerâ, vilket kom att bli mer attraktivt bland irokeserna. Mohakerna var de stora försörjarna av kristaller fram till 1614. Intresset för kristallen upphörde i o m att glaspĂ€rlor kunde fĂ„s frĂ„n hollĂ€ndarna. Ordet Mohawk betyder âmĂ€nniskoĂ€tareâ och anvĂ€ndes av deras fiender algonkintalande folk typ Massachusetts eller Narragansetts. HollĂ€ndarna tog över namnet och vĂ€nde det till âMaquasâ, medan fransmĂ€nnen benĂ€mnde dem AgniĂ© eller Agniehronnons. Det sista huroneras sĂ€tt att sĂ€ga âFolket som bor vid kristallernaâ.
Oneidairokeserna som tycks ha varit nÀra beslÀktade med Mohakerna bodde i en stor by 1634. En del Oneidas hade flyttat till Mohawkdalen kring 1615. SprÄklikheten mellan Mohawker och Oneidas Àr sÄ pÄfallande att de mÄste ha separerat till tvÄ skilda stammar ganska sent. Ondondagairokeserna hade bott i tvÄ större byar sedan 1400-talet och de fortsatte med det. Senecas hade likaledes tvÄ byar. Cayugas antagligen en.
1634 berĂ€knas Irokesförbundet sammantaget rĂ€knat 21.740 individer. Ăven Huronerna sĂ€gs ha haft samma skĂ€rmmande förlust av liv och förlorat halva sin befolkning i sjukdomar.
1635
De epidemier som europeerna fört med sig initierar en befolkningsminskning av skrÀmmande slag bland irokeserna. Som exempel kan vi anföra nÄgra siffror frÄn Mohawkerna: 1630 var de 7.740 individer, 1650 rÀknade de 2.304 personer. 1690 skall de ha varit 1000. Det hÀr kastade in irokeserna i en virvel av ÄtgÀrder mot verkliga och andra fiender och orsaker till deras elÀnde, vilket resulterar i BÀver- och sorgkrigen.
1638 kÀndes en jordbÀvning i södra New England och östra Iroquoia. Det blev en kall och fuktig sommar och skörden mognade inte som den skulle.
1647 De âNetralaââ krossas av irokeserna.r
1638
Wenros flyr över NiagaragrĂ€nsen för att ta sin tillfykt till de âNeutralaâ
1639Â Eldhandvapen
HollÀndarna hade försökt hindra försÀljningen av eldvapen till irokeserna, men frÄn slutet av 1630-talet var irokeserna vÀl bevÀpnade. 1648 Àndrade Peter Stuyvesant hollÀndarnas vapenpolitik och började aktivt sÀlja vapnen till irokeserna.
Irokeserna var vÀlbevÀpnade och deras tillgÄng till bÀver hade minskat drastiskt liksom deras eget antal p g a epidemier. Nu inleds en tid av vÀldig turbulens och elÀnde. Man kan med skÀl kalla det för ett inbördeskrig bland irokestalande folk, ty det Àr de irokestalande folken utanför förbundet som rÄkar vÀrst ut för irokesförbundets sÀtt att hantera situationen genom erövring, död men ocksÄ assimilation av de underkuvade folken. Irokesernas hÀrjningar fortsÀtter tills dess att de 1649 har tillintetgjort sÄvÀl Huroner som Petuner. Kring 1651 flydde dessa vÀsterut eller togs som fÄngar till fransmÀnnen i Quebec och jesuiterna, dÀr de fortfarande finns kvar. De som flydde vÀsterut formerade en ny grupp som senare skulle bli kÀnda som Wyandoter. LÀngre fram samlades de kring omrÄdet kring vad som nu Àr Detroit och lÀngs Sanduskyfloden i Ohiolandet. Men mÄnga huroner assimilerades in i irokesförbundet. En grupp om 500 inkorporerades bland Senecas. Dessa var kristna och de banade vÀg för Jesuitmissionen bland irokeserna.
1653 De Neutrala var lika splittrade som Huronerna, först gick de till Saginaw bay, sedan troligen till sydÄt för att senare försvinna ur historien. Kring 1656 hade irokeserna tillintetgjort Eries pÄ samma sÀtt.
1640-1660
BĂ€ver- och sorgkrigen - Beaver and mourning wars
Mellan 1640 och 1660 hÀrjade och förstörde irokeserna jesuiternas missionsbyar bland Huronerna (Wendat) (Huron missions 1649), stÀngde den för pÀlshandeln sÄ viktiga Ottawafloden för all samfÀrdsel och terroriserade de franska nybyggarna lÀngs St Lawrencefloden.
Irokesförbundet anföll och i stort sett utraderade grannfolk (mest irokestalande). Huroner (Wyandoter), Petun (=Tionontati, Tobaksfolket), Erie och Susquehannockerna (Andaster, Minkesser). MÄnga av dessa folk dödades men Ätskilliga adopterades in bland irokesförbundets stammar. Med tiden kom besegrade folk att knytas till Irokesförbundet i en sorts pÄtvingad allians i vad som kom att kallas Förbundskedjan (Covenant chain)
1641 och framÄt
Irokesförbundet anfaller Huronerna. Vad som utlöser dessa terrorvÄgor Àr kampen om bÀverhandeln, revanch, prestige och makt men ocksÄ ett behov av fÄngar som skall ersÀtta fallna familjemedlemmar. Den slutgiltiga striden mot huronerna inleds 1648. En stor styrka irokeser anfaller Huronbyn Teanostaiae. JesuitprÀsten i byn stÀnker vigvatten pÄ huronerna i tron att det utgör ett försvar. Snart uppmanar han huronerna att fly och omkommer i irokesernas ursinniga anfall. 700 huroner dödas eller tas till fÄnga och ett tusental flyr till andra byar. Hösten dÀrpÄ
1645 Sieur de Montmagny lyckas skapa en tid av fred med Mohawkerna. Men
stridigheterna upptas igen 1653.
  Jesuitmission bland irokeserna.
1646 Jesuitmission bland irokeserna. Isaac Jogues skall grunda en missions- station bland Mohawkerna. Han dödas. 1655 Claude Dablon och Pierre Chaumonot prövar mission bland Onondagas och 1656 följs de av en grupp lekmÀn och en missionsstation anlÀggs. 1658 blir irokeserna sÄ fientliga att man ger upp företaget och flyr.
1660 lyckades Ànnu en fransman, Adam Dollard des Ormeaux stoppa irokesernas anfall vid Long Sault i Ottawa river.
1664
England erövrar New Netherland, vilket inleder det andra kriget mot HollÀndarna som varar till 1667. Beverwyck blir Albany och prvinsen New Netherlands blir Nork. Mohawkerna skriver snarast ett fredsfördrag med engelsmÀnnen vid Fort Orange, ehuru du fortsÀtter att kriga med engelmÀnnens indianska allierade.
1665 De mer vÀstliga irokesgrupperna betraktade framtiden annorlunda och slöt fred med engelsmÀnnen 1665. TrÀngda av Huroner och Neutrala kom Senecas, Cayugas och Oneidas att flytta sina byar till nordsidan av Lake Lontario. Med början i 1665 grundades en rad sÄdana byar i trakterna av nuvarande Hamilton och mot Bay of Quinte. Byarna var bebodda tjugo Är och framÄt. SÄ helt plötsligt anföll 1687 en kontignent av Ottawas , Missisaugas (en sydöstllig gren av Ojibwas) och Huronflyktingar attackera irokesbyarna och tvingade dem tillbaks till New Yorksidan av sjön med betydande förluster. Under dessa strider tog Missisaugaojibwas tillbaka land som irokeserna hade lagt beslag pÄ frÄn huronerna 40 Är tidigare. Kring 1696 dominerade Missisaugas byar pÄ nordsidan av Lake Ontario.
Mer allvarliga attacker mötte fransmÀnnen 1665 dÄ Carignan-Saliers Regementet byggde fort vid Richelieu river.
1666 genomförde marquis de Tracy straffaktioner mot Mohawkerna dÀr deras byar brÀndes. Resultatet var Änyo en period av fred som rÀckte till 1682.
1667
Irokeserna sluter fred med fransmÀnnen. Franska nybyggare börjar ta land i ansprÄk vid la Prairie mitt emot Montreal. En del Oneidas flyttat dit ocksÄ. FransmÀnnens förmÄga att umgÄs med indianerna visar sig genom fler indianbyar i omrÄdet. Deras förmÄga att leva med indianerna syns ju ocksÄ kring de Stora sjöarna lÀngre in i landet, det som kallats the Middle Ground. Detta berodde förstÄs pÄ fransmÀnnens vilja att utforska landet och leva som folket dÀr, handelsmÀn och jÀgare som sedan till slut kom att kallas metis, blandblod. EngelsmÀnen strÀvade mer att etablera nybyggen baserade pÄ jordbruk och höll definitivt mer distans till indianerna; HollÀndarna hade alltid betrakat sitt landinnehav som handelsstationer i frÀmmande land.
1667Â
FortsÀtter Jesuiternas missionsarbete bland irokeserna. Bara ett fÄtal
indianer konverterar. 1667 ger man upp företaget, sÀrskilt beroende pÄ att markis
Denonville och intendenten, sieur de Champigny stÀllt fader Jean de Lamberville i
dÄlig dager genom att fÄ honom att skicka irokesdelegater att möta Denonville vid
Fort Frontenac (Kingston). Lamberville gjorde som man bad honom, men nÀr de
anlÀnde till fortet grep man fyrtio av delegaterna och de skickades till galÀrerna
i Frankrike. Visserligen slÀpptes de senare fria och Äterbördades till sina stammar,
men irokeserna förlorade allt förtroende för fransmÀnnen.
Irokeser som verkligen konverterade till katoloicismen uteslöts antingen ur sina
stammar, eller sÄ mobbades de sÄ hÄrt att de flydde. De fick sin fristad i de
franska kolonierna (alltsÄ Nya Frankrike). NÄgra hamnade i sulpicianernas mission
pÄ Montreals sluttningar och flyttades kring 1670 till Oka (Quebec), vid Lake of
Two Mountains. Andra gavs asyl 1669 vid La-Prairie-de-la-Madeleine (Laprairie)
mitt emot Montreal, men landet dÀr verkade mindre lÀmpat och missionen flyttade
till Sault-Saint-Louis 1676. Kyrkan flyttades sen liten bit 1717 och byn Àr numer
kÀnd som Caughnawaga.
1669-1670Â
De flesta algonkingrupperna i New England var fientligt instÀllda till Mohawkerna och andra irokeser. Irokeserna sjÀlva var fullt upptagna med att slÄss med Susquehannockerna, New Englandalgonkinerna och Shawneerna och lÀmnade för stunden Ottawas och andra grupper kring Stora sjöarna i fred. Shawneerna stod inte ut med irokesernas press utan lÀmnade för en tid Ohiodalen. Centrum för engelsmÀnnens verksamheter flyttade till Albany och det var Mohawkerna rÀtt belÄtna med
1672 förintade Mohawker och andra irokeser Susquehannockerna.
1672-78
Det tredje Anglo-HollÀndska kriget utgjorde en del av det mer allmÀnna hollÀndska krigen i Europa.
1673Â
Ă
tertog hollÀndarna tillfÀlligt New York, men staden Ätertogs snart av EngelsmÀnnen 1674.
Edmund Andros utnÀmndes till Guvernör i New ork och New Jersey av den blivande Kung James II. Andros var mÄn om att ha kontroll över indianerna i omrÄdet.
Indianerna i södra New England mÀrkte byte av maktcentrum och algonkinska emigdranter dÀrifrÄn grundade ett nytt samhÀlle vid Schaghticoke vid Hoosicfloden, en biflod till Hudsonfloden norr om Albany. En del andra flyttade direkt till Mohawkdalen och bosatte sig bland Mohawkerna dÀr de snarast skaffade sig en irokesisk kultur.
 Â
MÄnga irokeser hade nu konverterat till katolicismen under inflytande av franska jesuitmissionÀrer. Mohikanska konvertiter bröt med traditionen och betraktades nedlÄtande av traditionalisterna. Katolska Mohawker flyttade till Kanada och förenade sig med de Oneidas som redan tidigare bosatt sig vid La Prairie. 1673 fanns det fler Mohawkkrigare vid La Prarie Àn i Mohawkdalen. Onondagas, Huroner och andra kom dit ocksÄ, men mohawkerna dominerade kulturellt, och nybygget kom att kallas Caughnawagaefter den gamla Mohawkbyn i New York. (se ocksÄ Praying indians). Bland Mohawkerna i Caughnawaga fanns en ung kvinna som blev det första indianska helgonet, Kateri Tekawitha. Hon hade tvingats fly dit efter de trakasserier som traditionella Mohawker utsatte konvertiterna för.
1675 KING PHILIPS KRIG
Mahikanerna var neutraliserade, men södra New Englands algonkiner utgjorde fortfarande ett hot mot engelsmÀnnen. King Philips krig bröt ut mellan dem i juni 1675. Konstigt not stod irokeserna utanför konflikten Àven om sÀrskilt Mohawkerna hade all anledning att hÄlla sig vÀl med England.
1676
Tidigt 1676 begav sig Metacom (King Philip) uppÄt övre Hudson i ett försök att skaffa sig indianska allierade frÄn Schaghticoke och andra indianer lÀngs övre Hudson, t ex de neutrala Mahikanerna. Det blev inget lyckat projekt. Hans följe drabbades av en epidemi och dÀrefter anfölls de av en skra Mohawker som förmÄtts agera av Guvernör Andros. FrÄn nu var New Englands indianer flyktingar i sitt eget land. Fler av södra New Englands indianer flytt istÀllet till Schaghticoke, norr om Albany, och orsakade dÀrmed oro bland engelsmÀnnen. Skulle en ny fientlig grupp stÄ fram dÀr? Mohawkerna gjorde vad de kunde för att markera engelsmÀnnens intressen. Anföll Mohegans och visade sin dominans över icke-irokesiska samhÀllen. Andros sÄg en möjlighet att stÀrkta sin makt över bÄde New York och New England och han ville att irokeserna skulle göra detsamma gentemot indianerna i regionen.
1677
Andros skickade Wentworth Greenhalgh till alla irokesbyarna för att stÀrka den indianska irokeskonfederationen. Jesuiterna mÀrkte vartÄt det barkade och började lÀmna sina irokesiska missioner, och tog sina ÄterstÄende konvertitet till Kanada.
Greenhalgh noterade konsekvenserna av irokesernas nödvÀndiga tvÄng att adoptera in flyktingar i förbundet i sin tur. Senecas t ex fortsatte att vara 4000 individer under resten av Ärhundradet, men sÄ mÄnga av dessa var immigranter att t o m de sjÀlvklara lÄnghusen ersattes av mindre storfamiljshyddor.???
Guvernör Andros kallade till ett möte i Albany i april 1677 med avsikten att fĂ„ Mohawker och Mahikaner att inte hĂ€rja bland engelsmĂ€nnen i New England. I sĂ„ fall, menade Andros, sĂ„ slapp irokeserna att förhandla separat med New England. Endast New York skulle vara högsta auktoritet och New England och Irokeserna skulle dĂ„ bli jĂ€mlika under New York. Alla andra indianer skulle dĂ„ förstĂ„s som âbarnâ till irokeserna, alltsĂ„ underlydande. Det hĂ€r Ă€r ursprunget till âTHE COVENANT CHAINâ, förbundskedjan. Och dĂ€rmed var New Englandsalgonkinerna utan politisk makt eller betydelse.
 Â
1679
Irokeserna var inte helt med pÄ noterna till en början. Mohawkerna fortsatte att anfalla New Englands indianer. Men 1679 lÀmnade de sista JesuitmissionÀrerna och de katolska Mohawkerna New England för att dra till byarna i Kanada.
1684
Mohawkerna gĂ„r med pĂ„ att behandla Massachusettsindianerna och Mohegans (Mohikanerna) som klienter, underlydande, i de engelska kolonierna. En slags bekrĂ€ftande av âFörbundskedjanâ.
Irokesisk diplomati var inriktad pĂ„ att förena olika vĂ€pnade styrkor, och âFörbundskedjanâ var ett förtydligande av sĂ„dan alliansverksamhet. Allianser skapades egentligen av karismatiska ledare, men slĂ€ktskap var viktig. Klanbröder var lĂ€tta att sluta allianser med, (en slags naturlig allians) och dĂ„ menar vi den matrilinjĂ€ra delen av klansystemet. Klaner pĂ„ faderssidan kunde vara vĂ€l sĂ„ viktiga. Men uppenbarligen sĂ„ var ofta irokesiska stridsstyrkor baserade pĂ„ klanmedlemmar ur olika âstammarâ, men tillhöriga samma klan.
Under det att engelsmĂ€nnen förstod âFörbundskedjanâ som en hierarkisk konstruktion, sĂ„ sĂ„g irokeserna det som en platt organisation av lĂ€nkade vĂ€pnade krafter. Som symboler för samhörigheten gavs och togs gĂ„vor. Vid den hĂ€r tiden mestdels i form av wampumbĂ€lten. Det hĂ€r nĂ€tverket motverkade risken för konstant inbördeskrig.
HĂ€r utvecklades en terminologi för hur man tilltalade varandra i förbundet. JĂ€mstĂ€llda, t ex de av samma klan, kallade varandra âbröderâ, men Mohawker, Onondagas och Senecas var âĂ€ldre bröderâ och Onedia, Cayuga och senare Tuscaroras var âyngre bröderâ. Stammar som blivit beroende av irokeserna, âupptagna i förbundetâ kallades ofta âsystersönerâ (newphews) och det som blev den motsvarande termen blev dĂ„ âfarbröderâ (uncles). (Snarare âmorbröderâ kan man tĂ€nka).
Vid rÄdslag talade egentligen ingen som auktoritet för alla församlade. Man talade för sina vÀljare. Reciprocitet var det viktiga och konsensus var vad man strÀvade efter. Beslut tog ofta vÀldigt lÄng tid, helst med en rituell dimension involverad. Med tiden krÀvde man ocksÄ stÀndigt gÄvor i umgÀnget och förhandlandet med de vita. Sannolikt fick det en rent ekonomisk effekt, som kanske var nödvÀndig ju mer försörjningsmöjligheterna blev allt knapphÀndigare. Fördragskonferenser drog ut i dagar i Ànda. De nÀrvarande vilade, konferererade och till slut hÀnde det att man trots den lÄnga prceduren ÀndÄ undvek att bestÀmma nÄgot alls
1680-talet.
Irokesernas krigsexpeditioner nĂ„r nu lĂ€ngre vĂ€sterut, sĂ„ lĂ„ngt som till Illinoisdalen. Irokeserna vidmakthöll âFörbundskedjanâ med engelsmĂ€nnen, men stördes av fransmĂ€nnens handel i vĂ€ster. Senecas anföll Illlinois 1680 just för att hindra fransmĂ€nnens fortskridande. FransmĂ€nnen planerade vedergĂ€llning 1684 men den förhindrades av sjukdom i hĂ€ren, men man förstĂ€rkte sina fort i omrĂ„det.
1685 Karl II av England (Charles II) dog 1685 och efter honom pÄ tronen kom den katolske Jakbo II (James II), vars politiska stöd var klent.
1686
Edmund Andros utsÄgs nu som chef för en nya administrativ indelning av det engelska Nordamerika, Dominion of New England, som inkluderade New England, New York och New Jersey.
1687
Irokeserna börjar nu regelbundet att anfalla franska utposter. SÄ t ex Fort Chambly och Fort Frontenac 1687. FransmÀnnen svarade med repressalier. Denonvilleexpeditionen attackerade Senecas samma Är. Senecas överger sina byar som brÀnns och Denonville anlÀgger Fort Niagara. Attacken retar emellertid upp Senecas.
I St Lawrencedalen levde Mohawker i Sulpicianmissionerna vid Lake of Two Mountains, tillsammanss med Nipissisngs och Algonquians. Likt mohawkerna i (nya) Caughnawaga nÀra Montreal, sÄ var de hÀr grupperna utprÀglat franskvÀnliga.
1688-1697 Kung Williams krig (Kung Vilhelms krig)
Jakob (James) II avsÀtts och Gunvernör Andros grdips och skickas hem till England. William and Mary bestiger den engelska tronen som samregenter. De förklarar Frankrike krig. I Amerika kallas konflikten för King Williams War.
1689
FransmÀnnen överger forten vid Niagara och Frontenac och irokeserna anfaller och förgör de franska bosÀttningarna vid Lachine Rapids. Massakern dÀr fÄr Caughnawagailndianerna oftast sedda som Katolska Mohawker att fly till Montreal.
1690
Caughnawagailndianerna ÄtervÀnder till sydstranden av St Lawrence ett Är senare och bygger en ny by nÄgra miles uppströms. FransmÀnnen med sina indianska allierade svarar pÄ vÄldshandlingarna genom att anfalla och brÀnna Schenectady, New York.
1693
FransmÀnnen anfaller Mohawkbyarna, stöttde av Caughnawaga Mohawkerna.
1696 Frontenac skapar varaktig fred med IrokesernaÂ
Attacken 1687 fÄr fransmÀnnen att svara med en raid under marquis Denonville som förintar Senecas byar. Detta i sin tur ger upphov till en massaker pÄ fransmÀnnen vid Lachine 1689. Men 1696 blir sÄ irokeserna fullstÀndigt tillintetgjorda av comte de Frontenac och fred slöts i Montreal 1701. Nu lÄg vÀgen öppen för fransmÀnnen mot Ohiodalen.
1697
King Williams krig slutar med freden i Ryswick.
 Â
Black Cauldron (Chaudere Noire, Svarta kitteln) en av de mest betyande Onondagahövdingarna (död 1697) irriterar de franska bosÀttningarna.
Efter en misslyckad kampanj av sieur de la Barre 1682 och 1684. Black Cauldron attackerar Fort Frontenac (Fort Cataracoui) vilket han upprepar 1687.
« Historia - 1699 Irokesförbundet Agerande i det historiska förloppet »
FĂRBUNDET REKONSTRUERAT? 1700-1750
FĂRBUNDETS NYA VILLKOR
Senecas hade pÄ bekostnad av ett urholkat socialt nÀtverk lyckats behÄlla sin folkmÀngd kring 4000 genom massadoptioner. LÄnghusen hade nu blivit smÄ, kanske ofta stockstugor med tre, fyra eldar bland kanske samtliga irokesgrupper, ja ofta kanske mindre stugor Àn sÄ, kanske bara bebodda av tvÄ familjer och inte de stora klanhusen man haft tidigare. DÀrmed hade de för irokeserna typiska slÀktstyrena tappat i betydelse. Samtidigt gjorde de europeiska stormakterna ansprÄk pÄ support frÄn ett förbund som kanhÀnda började bli viljelöst.
HENDRICK, THEYANOGUIN 1675? - 1755 (Ev förvÀxlingar se 4 irokeser i england 2 och Hendrick 2)
En ledare steg fram, Theyanoguin, en mohawk vars karisma och diplomatiska fĂ€rdigheter gjorde honom till just en ledare bland jĂ€mlikar. I o m hans framtrĂ€dande tycktes makten i förbundet förskjutas frĂ„n Onondagas till Mohawkerna. Theyanoguin kom kanske att bli mer kĂ€nd under namnet Hendrick, och han var antagligen född mellan 1675 och 1680 i Massachusetts. Hans far var Mohegen och hans mor Mohawk. 1710 var han en av mohawkernas traditionella hövdingar, för att 1712-13 âavhornasâ uppenbarligen dĂ€rför att han vĂ€grade betala tionde till ett nytt kapell. Han var i minoritet och de maktfullkoliga irokesiska matronorna rösta ut honom och sĂ„ förlorade han sitt inflytande för en tid. (Snow s 138). Han Ă„terfick sin status som förbundshövding 1720.
1700CAUGHNAWAGA - KAHANAWAKE.
Kring Ă„r 1700 levde tvĂ„ tredjedelar av Mohawkerna i Kanada. De flesta i en by pĂ„ sydsidan av St Lawarence vid Sault St Louis (Lachine Rapids), en by som hade grundats 1676. SjĂ€lva kallade de sin stad för Caughnawaga, ett namn som tidigare funnits i Mohawkdalen. Byn byggdes upp en andra gĂ„ng lĂ€ngre upp för floden efter massakern i Lachine 1690 och flyttades Ă„ter igen 1696 och igen 1714. TvĂ„ Ă„r senare fann man sin fasta och nuvarande plats âCanadian Mohawk Reserveâ och mer ofta stavas bynamnet Kahnawake.
QUEEN ANNES KRIG 1702-1713 (Spanska tronföljdskriget)
1712 Tuscaroras tas upp i irokesförbundet som nu kom att kallas Six Nations.Tuscarora började flytta norrut efter 1710. Invaderande agressiva europeiska nybyggare hade gjordt livet hopplöst i North Carolina och nederlaget i Tuscarorakriget 1711-1715tvingade de överlevande att fly norrut och söka tillflykt bland irokesförbundet. Redan 1712 var förbundet redo att införliva Tuscaroras som en sjÀtte stamgrupp. Kring 500 Tuscarorafamljer anlÀnde till New York 1713. En del bosatte sig lÀngs Susquehannafloden eller dess bifloder, andra i byar placerade pÄ land mellan Oneidas och Onondagas. Inte förrÀn 1722 eller tidigt 1723 blir de formellt adopterade in i förbundet som en sjÀtte nation och deras hövdingar fÄr samma status som övriga irokesnationers, med vissa undantag. De rÀknas som yngre bröder tillsammans med Cayugas och Oneidas och blir inte inbjudna att skicka sachemer till Det Stora RÄdet.
1743 Joseph Brant föds i Ohiolandet
1744
Fördraget i Lancaster 1744Â
Marshe, Witham
Lancaster in 1744 : Journal of the treaty at Lancaster in 1744, with the Six nations / by Witham Marshe ; annotaded byWilliam Henry Egle ed. - Lancaster, Pa : The New Era Steam and Job Print, 1844. - 30 p.
Ăgonvittnesskildring av Marshe. - Esther Mountour.
  Fördragstexten
KUNG GEORGEâS KRIG 1744-1748 (Ăsterrikiska tronföljdskriget)
Guvernör Clinton utnÀmner Williaam Johnson som överste för De Sex Irokesnationerna.
Theyanoguin, Hendrick, blev en av hans nÀrmaste vÀnner. William Johnson byggde sitt första hem i Mohawkdalen 1743, samma Är som en mohawk föddes i Ohiolandet. Hans namn skulle bli Joseph Brant (Thayendanega)
SEVEN INDIAN NATIONS OF CANADA 1763-
Vid den hÀr tiden övertalar fransmÀnnen indianer att slÄ sig ned vid diverse missionsbyar. Egentligen kanske en blandning av missions- och politiska grupperingar som kom att kallas The Seven Indians Nations of Canada.
Jesuitmissionen ( Mer om Jesuitmissionen bland irokeser och huroner.)
1748 SulpicianprÀsten Francois Picquet grundar missionen La Présentation at
Oswegatachie (Ogdensburg, New York) dÀr han trÀnar kristna irokeser till
milistrupper. Mellan 1755 och 1760 grundade en del Caughnawagairokeser
byn Saint-Régis vid sammanflödet av St Regis- och St Lawrencefloderna.
De förenades 1760 av nÄgra irokeser frÄn La Présentation, och ytterligare
andra slöt sig dig med tiden.
Efter Amerikanska Revolutionen kom byn Saint-Regis att tangera landsgrÀnsen
mellan Kanada och USA.
1747 AKWESASNE, ST. REGIS grundas pÄ St Lawrenceflodens södra strand bland utbrytare frÄn Caughnawaga. De förblev profranska och stÀrkte fransmÀnnens kontroll över floden.
Bland The Seven Nations of Canada fanns Mohawker, Algonquians och Nipissings som levde vid Lake of the Two Mouintains (senare kÀnt som Oka eller Kanesatake), Cayugas vid Oswegatchie, St Francisabenakier och Hronerna vid Lorette. Efter det att Oswegatchie splittrats kom man överens om att Mohawkerna vid Akwesasne skulle ta deras plats i konfederationen. Dessa konfederaioner grundades till stor del pÄ den katolska tron, men de var enade i sin lojalitet till Franska intressen i den kommande konfliten med engelsmÀnnen.
1755-1763 SjuÄrskriget - Kriget med FransmÀn och indianer
De kristna irokeserna kom att kÀmpa med FransmÀnnen och deras algonkin-
allierade i stormaktskampen om kontinenten, medan de flesta andra irokes-
grupperna slogs med de brittiska trupperna.
1763. THE ROYAL PROCLAMATION LINE
Indianproklamationen 1763 var en brittisk kunglig kungörelse vilken utfĂ€rdades efter 7-Ă„rskriget slut (och efter Pontiacs uppror). HĂ€r sades att ingen vit jordbrukskolonisation vĂ€ster om proklamationslinjen var tillĂ„ten. Landet vĂ€ster om ung Alleghenybergen skulle vara indianskt reservat för all framtid. Ingen fick förvĂ€rva mark av indianerna utan kronans tillstĂ„nd. Ăven pĂ€lshandeln reglerades.
Att den hÀr proklamationen var den egentliga anledningen till Frihetskrigets utbrott nÄgra Är senare stÄr alltmer klart. Skatter och annat bidrog förstÄs. Att man frÄn kolonierna inte sÄg proklamationen som allvarligt menat förstÄr man nog nÀr man lÀser ett brev frÄn George Washington till kapten William Crawford 1767. (Washington var ju en av de tidigaste och ivrigaste landjobbaren, nÄgot som man gÀrna tigit om i USA).
âI can never look upon that proclamation in any other light (but this I may say between ourselves) than as a temporary expedient to quiet the Minds sof the Indians & [one that] must fall of course in a few years especiallly when those Indians are consenting to our Occupying the Lands. [A]ny Persson therefore who neglects the present opportunity of hunting out good Lands & in some Measure Marking & distinguishing them for their own (in order to keep others from settling them) will never regain it.
(Calloway, 2006 sid 99. Andersson, Fred 2000, sid 740-41)
1776-1883 Amerikanska Frihetskriget
Under Amerikanska Revolutionskriget slogs Mohawker och medlemmar av nÄgra andra irokesgrupper under Joseph Brant med britterna och sÄ gjorde Caughnawagairokeserna.
Fristad i Kanada
Mohawkerna och andra loyalister följda sin ledare till Montreal, och 1784 bosatte de sig pÄ The Six Nations Reserve vid Grand River, Ontario och vid Bay of Quinté (Deseronto).
1812 Ärs krig
SÄvÀl Six Nations som Caughnawagairokeserna slogs med britterna i 1812 Ärs krig, och Caughnawagas anstÀlldes som roddare under Red River Expeditionen 1870 och under Nilexpeditionen 1884-1885.
I januari 1962 var antalet Àttlingar till de kristna irokeserna 695 vid Oka, 3.946 vid Caughnawaga och 2.539 vid Saint-Régis. Ett hundratal av dessa indianer var bosatta i Gibson, Ontagario, pÄ Parry Soundagenturen, dÀr de har blandats med algonkininder.
Det fanns 8.059 irokeser pÄ Grand Riverreservatet och 1.943 vid Bay of Quinté.
w
Irokesernas landavtrÀdelser 1701
Irokeserna skrev pĂ„ ett fredsfördrag med New Yorks guvernör Nanfan 1701 dĂ€r de gav upp landet söder om Stora Sjöarna. Ett omrĂ„de som de erövrat i jakten pĂ„ bĂ€ver, ett omrĂ„de som de sjĂ€lva aldrig koloniserat. Efter hand glömdes avtalet bort eftersom England inte heller kĂ€nde ett akut intresse för landet just dĂ„. IstĂ€llet började fransmĂ€nnen sakteliga ringa in OhioomrĂ„det med befĂ€stningar. Viktigare var förstĂ„s att indianska grupper frĂ„n kusten och frĂ„n söder som hade börja atomiseras, flyttade in i Ohiolandet dĂ€r nya, lokalt baserade âmultitribalaâ âstĂ€derâ uppstod. Ibland var dessa stĂ€der eller mötesplatser grundade av fransmĂ€nnen, som t ex Logstown. (Logstown var ursprungligen en Shawneeby sedan tidigt 1700-tal, men i sina strĂ€vande att lĂ€gga Ohiolandet under sig, skapade fransmĂ€nnen kring 1747 en permanent mötesplats med 30 stockstugor med skorstenar, vilka överlĂ€ts Ă„t indianerna).
Emellertid sÄ kom tydligen irokeserna ihÄg vad de en gÄng under bÀverkrigen lagt under sig. Det var ju inte bara landet söder om sjöarna utan ocksÄ Susquehannockernas och Delawarernas tidigare omrÄden. Uppenbarligen kunde irokeserna förvÀgra Delawarerna att Àgna sig Ät landförsÀljnng, dÄ irokeserna ansÄg sig ha kuvat dem, i den mÄn att de hade tillintetgjort Susquehannockerna, som i sin tur tidigare gjort Delawarerna skattskyldiga.
Det hÀr i sin tur skapade förutsÀttningar för geopolitiska makt- och rÀttighetsbekymmer tiden fram till SjuÄrskriget och dÀrefter.
Irokesernas landavtrÀdelser 1732 ff
SYCHAMORE SHOALS 1775.
Efter sjuÄrskriget sÄ avtrÀdde Cherokeerna Kentucky och halva Tennessee vid fördraget i Sycamore Shoals 1775, vilket vita landjobbare sÄg som en möjlighet att lÀgga beslag pÄ landet. Algonkinindianerna med Shawneer och Delawarer i spetsen hade ingen förstÄelse för vare sig detta eller irokesernas sjÀlvpÄtagna rÀtt till landet. Vad som komplicerade saken var att Kentucky aldrig varit stadigvarande bosÀttningsomrÄden för dem utan mest utgjort allmÀn jaktmark. (En obekrÀftad förklaring till detta Àr att landet var ockuperat av andar manifesterade i ett onormalt hÀftiga ÄskvÀder).
Delawarerna kom att föredra fransmÀnnen efter fördragen med Virginien dÀr irokeserna spelade ut dem mot kolonisterna. 1736-1744.
NÀr Canasatego dött kom Àven irokeserna att fundera i de banorna. Se:
Hur Conrad Weiser lurade av indianerna Ohiolandet.
1. Forks of the Delaware. Palatiner tar land dÀr efter att ha lÀmnat New York.
2. Weiser anlitar Canasatego för att prÀnta in en irokesisk hÄllning till land och folk som mÄhÀnda var en svÄr förenkling.
3. Kolonisterna tolkar fördrag som de behagar. Virginien har ingen grÀns vÀsterut och nordgrÀnsen viker av mot norr.
Palatinerna i Tulpehocken
Elliott, Ella Zerbey
Blue book of Schuylkill County : who was who and why, in interior eastern Pennsylvania, in Colonial days, the Huguenots and Palatines, their service in Queen Anne's French and Indian, and Revolutionary Wars : history of the Zerbey, Schwalm, Miller, Merkle, Minnich, Staudt, and many other representative families. - Pottsville, Pa : âRepublicanâ, Joseph Zeerbey, proprietor. - 1916. - 456 s.
S 15 Huguenots and Palatines
Irokesernas ârĂ€ttâ till det gamla Delawarelandet och att sĂ€lja det.
Tidigare hade Irokeserna sÄlt landet söder om Stora Sjöarna enligt principen att de hade erövrat det. Se Treaty of Nanfan 1701.
Six nations Land Cessions
Ohio Country
Canasatego
You people âused many arts and much cunning to, talk the Indians and their chiefs out of their landsâ, said one disgusted Cayuga in 1750, and Teedyuscung often complained that Pennsylvania âheld Treaties under the Bushes,â âin a Corner,â âin the darkâ, âor by Candle lightâ.
Merrell,
Into the American woods. -
Sid 174: Weiser hade anlitat Canasatego för att âspeak for me [that is, for Virginia] in Open Councilâ, Ă„r 1743.
Senare slöts fördrag med Cherokeerna om Kentucky, ett omrÄde som algonkinindianerna aldrig bosatt sig i (anledningen sÀgs ha varit för mycket ÄskvÀder dÀr). Det hade fungerat som gemensamt jaktomrÄde.
1775 Sycamore Shoales
Cherokeedelegater mötte representanter för Transylvania Land Company vid Sycamore Shoals, vid Holstonfloden i vad som skulle bli östra Tennesse. De sÄlde hÀr landet vÀster om Kentuckyfloden till landkompaniet. Den överenskommelsen öppnade möjligheter för nybyggare som Richard Henderson, Daniel Boone, James Harrod och Benjamin Logan att grunda samhÀllen i vad som skulle bli Kentucky. (Kentucky History) Treaties & Cherokee land Cessions.
« IdĂ©vĂ€rlden - Religion, filosofi, psykologi AllmĂ€nt och övergripande Social organisation och âstammar" »
Diplomati och förhandling - exempel frÄn Irokesförbundet.
NÀr kulturer möts Àr det inte ovanligt att parterna pratar förbi varandra, t ex vid förhandlingar och rÄdslag om markköp eller landtillhörighet, som ju var vanliga hÀndelser i kolonialtidens Nordamerika. MÄnga kÀnner till att indianernas uppfattning om landÀgande och upplÄtelse av land skilde sig diametralt gentemot de europeeiska kolonisternas. DÀrmed inte sagt att kontrahenterna var medvetna om detta pÄ nÄgot sÀtt. TvÀrtom. Vissa begrepp av den hÀr naturen tog man för givna och kunde kanske inte i sin vildaste fantasi tÀnka att det fanns andra sÀtt att se pÄ dem.
Andra uppfattningar av liknande natur gÀllde förhandling, rÄdslag och skapande av allianser. Berömt Àr nÀr engelmÀnnens general Amherst upphörde med att ge indianerna gÄvor vid rÄdslag, nÄgot som indianerna alltid lagt stor vikt vid och som fransmÀnnen alltid varit mÄna o, kanske av flera olika skÀl. Men Amhersts tilltag skapade sÄ starka reaktioner bland indianfolken att de tillsammans med en del andra tÀnkbara faktorer faktiskt orsakade indianska uppror, Pontaics uppror 1863 t ex. Dels innebar de uteblivna gÄvorna brott mot förhandlingsseden. GÄvor Àr ju i grunden alliansbekrlÀftelser. Kanske var det ocksÄ sÄ att Pontiac och andra sÄg det som rena rama förolÀmpningen och kanske var det sÄ att gÄvor hade blivit ett komplement till försörjning av viktiga europeeiska varor som krut, kulor, kopparkittlar med mera, i tider dÄ sedvanlig handel inte förslog och kunskapen om att klara sig utan dessa vÀsterlÀndska varor inte fanns lÀngre, bland indianerna.
Vi tittar lite pÄ en av de mest kÀnda förhandlingssitutationerna som Àr ganska vÀldokumenterad, nÀmligen fördraget i Lancaster 1744, mellan irokesförbundet och guvernörer i Pennsylvania, Virginia och Maryland. Den allmÀnna bakgrunden kan man lÀsa in via Wikipedia Treaty of Lancaster, dÀr ocksÄ lÀnkar finns till fördragstexterna.
En annan intressant företeelse var onondagahövdingen Canasategos stÀndigt Äterkommande propÄ att engelsmÀnnen borde skapa ett federalt styrelseskick liknande irokesernas. AnmÀrkningsvÀrt dÀrför att man stundtals anser att Benjamin Franklin just tÀnkt i de banorna nÀr USAs konstitution skapades. Franklin kÀnde vÀl till Canasategos tal. Han tryckte nÀmligen och gav ut ett antal fördragstexter och dÄ bl a Lancasterfördraget. Se:
Indian treaties printed by Benjamin Franklin, 1736-1762 / With an introduction by Carl Van Doren and Historical & Bibliographical notes by Julian P Boyd. - Philadelphia : The Historical Society of Pennsylvania, 1938. - 340 p. ( Sid 41 Treaty of Lancaster).
Till god hjÀlp för att förstÄ vad som utspelades finns en skildring av en som var dÀr, nÀmligen Witham Marshe som var Marylands representant vid förhandlingarna. Han gav ut:
Marshe, Witham
The Lancaster treaty of 1744 : Journal of the treaty at Lancaster in 1744, with the Six Nations / Annotated by William H Egle. - Lancaster, Pa. : The New Era Steam and Job Print, 1884. - 30 p.
(The Treaty of Lancaster, 1744. - The Virginia Magazine of History and Biography ; 1905:13 JStor)
Deet finns nÄgra punkter att dröja sig vid nÀr det gÀller förhandlingar med indianerna i allmÀnt (som verkar vara ganska sÄ allmÀnna i stora delar av Nordamerika) och irokeserna i synnerhet.
1. Valet av förhandlingsplats.
2. Antalet nÀrvarande indianer.
3. Valet av indianernas ombud, hövding.
4. GÄvogivande.
5. TidsmÀssigt utdragna förhandlingar, vilket indianerna sannerligen verkar för.
6. Glidande uppfattning om vem som âĂ€gdeâ landet man diskuterar frĂ„n början.
Den 22 juni 1744 marscherade bortĂ„t 250 Irokesen in i den lilla grĂ€nsstaden Lancaster. De marscherade enligt Marshe i god ordning med onondagahövdingen Canasatego i spetsen. Somliga sakkunniga menar att han verkligen var Tadhoaho, irokesernas högsta ledare, men det Ă€r inte troligt. Det verkar mer som om han motsvarade vad som var vanligare bland indianer rent allmĂ€nt. Ăverhövdingar, fredshövdingar, var ofta tillbakadragna rĂ„dgivare och inte alltid de mest karismatiska personerna. Förhandlingshövdingarna, var dĂ€remot verbala och sociala, och i det hĂ€nseendet fĂ„r man nog sĂ€ga att Canasatego var representativ. Visserligen muntrades indianerna vid ankomsten lite försiktigt upp med diverse dryckjom, men stĂ€mningen var allmĂ€nt god och man skyndade sig att slĂ„ lĂ€ger en bit utanför staden. HĂ€r byggde man sina barkhus och stĂ€llde in sig pĂ„ ett par veckors förhandlingar. Man kan nog anta att de bĂ„de visste, ville och tĂ€nkte se till sĂ„ att förhandlingarna drog ut pĂ„ tiden.
NÀsta dag underhöll indianerna samtliga nÀrvarande med danser.
NĂ€r det vĂ€l blev förhandlingsdags var Canasatego verkligen i sitt esse. Han beskrivs som manligt vacker och vĂ€ltalig. Han började förstĂ„s med att förklara för alla att allt land tillhörde indianerna. Visserligen ifrĂ„gasattes irokesernas rĂ€tt till en del av de land som lĂ„g lĂ„ngt söderut, men Canasatego ansĂ„g att man Ă€gde rĂ€tten till dessa land genom att ha erövrat dem. Det var f ö han som kallat Delawareindianerna för kvinnor och Ă„lagt dem att lĂ€mna ett land som irokeserna pĂ„stod att de erövrat och hade rĂ€tten att sĂ€lja. Detta hade faktiskt Canasatego gjort pĂ„ uppdrag av Willliam Penn!! Det Ă€r förstĂ„s tĂ€nkbart att Canasatego inte hade hela geografin klar för sig, och det Ă€r ocksĂ„ tĂ€nkbart att det gĂ€llde land som irokeserna tagit frĂ„n Susquehannockerna. Lancaster var ju mer ett Susquehannockernas land Ă€n Lenapernas. Eller att Canasatego helt enkelt menade att indianerna rent allmĂ€nt hade rĂ€tten till landet. Frank Eshleman i âLancaster county indiansâ hĂ€vdar emellertid att redan 1617 blev Delawarerna âkvinnorâ i meningen âfredsmĂ€klareâ. âAs the Delawares moved from the Delaware and the Brandywine to the Susquehanna (Sec. 3. Colonial records 45) we must treat them to some extent as Indians of the Susquehanna country. In the year 1617 they were made the peace makers by collusion, they charge, on the part of the Dutch. Mombert tells us page 12, after reciting that the women had been the peacemakers and had not been successful, or that a powerful nation would be more effective in this office, that the Mengwe urged upon the Delawares that as they were a powerful tribe they should be the peacemakers. Their pride was touched says Mombert, âin a moment of blind confidence in the sincerity of the Iroquois they acceded to the proportion and assumed the petticoat. The ceremony of metamorphosis was performed with great rejoicing at Albany in 1617 in the prescense of the Dutch whom the Lenape (Delawares) charged with having conspired with the Mengui (The Iroquoia) for their destruction.â Then Mombert goes on to tell us that having disarmed the Delawares they led them into war with the Cherokees and then suddenly deserted them unarmed to their destructionâ.
Det Àr inte otroligt att förhandlingar med indianer med Ären tenderade till att ta allt lÀngre tid och att fler indianer vill nÀrvara. Allt i takt med att indianerna behövde mer gÄvor, i e europeiska varor. Men att vara försörjd för stunden rÀknades ocksÄ. Förhandlingarna vid Lancaster verkar faktiskt ha haft tivoli eller nöjesfÀltskaraktÀr. MÄnga seriösa skildrare av dessa förhandlingar brukar poÀngtera det utdragna förloppet som orsakat av indianernas consensustÀnkande. Alla skall nÀrvara, och alla skall sÀga sitt. Det Àr sÀkert viktigt i sammanhanget. Men mycket tyder pÄ att det ingick ett visst pockande pÄ gÄvor och mat och sprit ocksÄ. Det var sÀkert det som retade Amherst. (Se ovan). Trots allvaret i förhandlingarnas utgÄng sÄ var sjÀlva festandet Ätminstone för nÄgra ocksÄ viktigt. Och viktigast var nog gÄvorna i form av skjortor, kittlar, knivar, krut och kulor. Dessutom behövde stÀndigt indianernas gevÀr lagas, nÄgot som tydligen alltid skedde vid sÄdana hÀr tillfÀllen. En kommentator (Shannon) pÄpekar att om indianerna hade velat sÄ hade de vÀl bevÀpnade indianerna lÀtt kunnat brÀnna staden och tagit hela befolkningen till fÄnga innan vÀrlden utanför kunna lyfta en musköt till försvar.
Anledningen till att man lade förhandlingarna i en liten grÀnsstad har naturligtvis med en viss kunskap om indianernas sÀtt att tÀnka. SÀrskilt nu nÀr de ville komma och nÀrvara i större sÀllskap. En mer allvarligt synpunkt Àr förstÄs att en förhandling i en av de större stÀderna hade medfört en ganska stor risk för smittsamma sjukdomar bland indianerna. Risken att de skulle brÀnna staden var nog mindre trolig. I alla fall om man tÀnker sig att just festandet, maten, spriten och alla gÄvorna man rÀknade med var en realitet.
I övrigt sÄ hade man ju lÀrt sig irokesisk diplomati som en slags interkulturell kommunikation. MÀnnen som kunde de hÀr sakerna var mÀn som Croghan och
Delawarerna som kvinnor
Att irokeserna faktiskt kallade Delawarerna kvinnor har tolkats pĂ„ flera och olika sĂ€tt. Enligt den mĂ€hriske missionĂ€ren David Zeisberger sĂ„ var meningen inte i betydelsen âsvagaâ eller âovĂ€rdiga krigareâ utan irokeserna hade utan tvekan respekt för dem:
Han skriver: âŠwere always too powerful for the Six Nations. The latter [Iroquois] were convinced that if they continued the wars [with the Delawares] and other Indian nations] their total extirpation would be inevitable. [Zeisberger 1910:34]. HĂ€r förs ocksĂ„ ett resonemang om en eventuell alternativ betydelse av âkvinnorâ. F ö, eftersom kvinnor stod högt i kurs bland irokeserna, anar en del forskare att betydelsen av uttrycket förĂ€ndrat mening över tid. Men faktum var att Delawarerna var skattskyldiga till irokeserna och förhindrade att sĂ€lja land pĂ„ eget bevĂ„g. Ăven om irokesförbudnet inte tycks ha tagit sĂ„ allvarligt pĂ„ det. Jennings (1968) anför med eftertryck argument för att Susquehannockerna INTE skulle besegrat Delawarerna och gjort dem skattskyldiga. Helmer Linderholm har ofta menat motsatsen. âMen sedan engelsmĂ€nnen i Maryland hade kommit kunde minkesserna (Susquehannockerna) direkt förse sig med vapen av de vitas slag. Genom sin bĂ€ttre organisation och sammanhĂ„llning besegrade de lenaperna och fördrev dem frĂ„n Delawares vĂ€stra krök, dĂ€r de sjĂ€lva brukade fara ner för att driva handel med hollĂ€ndare som börjat visa sig dĂ€r dĂ„ och dĂ„". (s 37 Linderholm: Nya Sveriges historia, 1976). D v s nĂ€r svenskarna kom till Delaware var vĂ€stsidan av Delawareviken inte befolkad alls. 1634 rapporterade engelsmannen Thomas Young (Se Youngs berĂ€ttelse i Myers) att Delawarerna âwholy left that side of the River [the western side] which was next to their enimies, and had retired themselves on the other side farre up into the Woods, the better to secure themselves from the enimiesâ. 1634 hade Susquehannockerna helt klart segrat i kampen om handeln med europeerna i dalen.(New Sweden in America s.42,43, 114) NĂ€r de svenska kolonisterna anlĂ€nde 1638 fann de omrĂ„det öppet för kolonisation. Till yttermera visso etablerdes en relation till Susquehannockerna som blev svenskarnas âbeskyddareâ. (Sid 102 (New Sweden in America). Söderlund, 2015, förtydligar. âThe Susquehannocks, in their 1626-36 war with the Lenapes, had won the right to trade on the river, which was probably their chief goal, but they did not take possession of Lenape landâ. Men man kan undra. Eventuellt sĂ„ var nĂ„gon av indianledarna som sĂ„lde landet till svenskarna 1638 Susquehannocker som övervakade det hela. SĂ„ gjorde de Ă€r hollĂ€ndarna 1651 betalade Lenaperna för att bygga ett fort pĂ„ deras jaktmarker i landet frĂ„n Minquas Kill till Whorekill. Tamecongh kallades trakten ocksĂ„. Vid uppgörelsen, sĂ€ger Söderlund s 79 âFour Susquehannock sachems attended as witnesses to the treaty, indicating their interest in better access to Dutch tradeâ. För övrigt Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rbegripligt att förstĂ„ de turer som svenskar och Lenaper utför angĂ„ende svenska beskyllningar att de sĂ€ljer landet svenskarna fĂ„tt till HollĂ€ndarna. (ibid) I texterna dyker Susquehannockerna upp som ârĂ„dgivareâ Ă„t Lenaperna, t ex i förhandlingar med engelsmĂ€nnen 1670. (Soderlund s 126, 130). Thomas Campanius Holm Ă€r mer sĂ€ker pĂ„ Susquehannockernas maktfullkomlighet i omrĂ„det. Han skriver: âDe tvingade ocksĂ„ de förut omtalade barbarerna (Lenaperna) att vara rĂ€dda för dem, sĂ„ att de mĂ„ste vara dem underdĂ„niga och skattskyldiga, ty dessa var inte sĂ„ manliga att föra krig som Myncquesserna, varför de ocksĂ„ var sĂ„ rĂ€dda att de inte tordes kny, Ă€n mindre gĂ„ till slag mot demâŠâ. (Sid 181 i: Campanius Holm, 1702)(Eng utg)
En sak att tĂ€nka pĂ„ Ă€r förstĂ„s följande. Lenaperna blev inte krossade av Irokesförbundet som sĂ„ mĂ„nga andra grupper. DĂ„ förstĂ„s frĂ€mst irokestalande. Det verkar som om De fem nationerna i sjĂ€lva verket vill krossa och införliva folk som var dem lika. (Mourning wars) AlltsĂ„ krossar man Susquehannockerna, men inte Lenaperna. DĂ€remot övervakar man deras agerande och âger goda rĂ„dâ.
 I ett Appendix till Jeffersons âNotes on the State of Virginiaâ skrivet av Charles Thompson (vars sympatier var pro-Delware, sĂ€ger Weslager, talas om att De Sex Nationerna hade gjort kvinnor av Delawarerna. Thompson hĂ€vdar att, som han skriver âThe Lenopiâ var sĂ„ hĂ„rt pressade av irokeserna att de tvingas tigga om fred, vilket beviljades dem âon the condition that they should put themselves under the protection of the Mingoes (Six Nations, sĂ€ger Weslager. Varför inte Susquehannock/Mingo?) confine themselves to raising corn, hunting for their subsistence of their families, and no longer have the power of making war. This is what the Indians call making them women. And in this condition the Lenopis were when William Penn first arrived and began the settlement of Penssylvania in 1682.â
Lancasterfördraget 1744
Colonial Records of Pennsylvania IV sid 699
Jennings intar en obegripligt annorlunda instÀllning till frÄgan om delawarernas position i The Covenant Chain:
InnehÄller kyrkböcker typ födda och döda i den kalvinistiska First Reformed Church of Easton. Har sitt uppebara vÀrde, men inte för indianhistorikern, utom just kapitlet om RÄdslaget 1777, som har en del intressant om indiansk diplomati.
Map of Iroquois expansion during Beaver Wars 1638-1711.
With the tribes to the north and west destroyed, the Iroquois turned their attention southward to the Iroquoian-speaking Susquehannock. 1660 marked the zenith of Iroquois military power, and they were able to use that to their advantage in the decades to follow.[22] The Susquehannock had become allied with the English in the Maryland colony in 1661. The English had grown fearful of the Iroquois and hoped an alliance with Susquehannock would help block the northern tribes' advance on the English colonies. In 1663 the Iroquois sent an army of 800 warriors into the Susquehannock territory. They repulsed the army, but the invasion prompted the colony of Maryland to declare war on the Iroquois.
By supplying Susquehannock forts with artillery, the English in Maryland changed the balance of power away from the Iroquois. The Susquehannock took the upper hand and began to invade Iroquois territory, where they caused significant damage. This warfare continued intermittently for 11 years. In 1674 the English in Maryland changed their Indian Policy and negotiated peace with the Iroquois. They terminated their alliance with the Susquehannock. In 1675 the militias of Virginia and Maryland captured and executed the chiefs of the Susquehannock, whose growing power they feared. The Iroquois made quick work of the rest of the nation. They drove the warriors from traditional territory[23] and absorbed the survivors in 1677.
During the course of this conflict, in 1670 the Iroquois also drove the Siouan-speaking Mannahoac tribe out of the northern Virginia Piedmont region. The Iroquois claimed the land by right of conquest as a hunting ground. The English acknowledged this claim in 1674 and again in 1684. They acquired the land from the Iroquois by a 1722 treaty.
René-Robert Cavelier, Sieur de La Salle
, explorer of the old Northwest. Negotiated anti-Iroquois treaties with the tribes of the Great Lakes region
Once peace was achieved with the French, the Iroquois returned to their westward conquest in their continued attempt to take control of all the land between the Algonquins and the French. As a result of Iroquois expansion and war with the Anishinaabeg Confederacy (see also, Council of Three Fires), eastern Nations such as the Lakota were pushed across the Mississippi onto the Great Plains. There in the early 18th century, they adopted the horse culture and nomadic lifestyle for which they later became well known. Other refugees flooded the Great Lakes area, resulting in a conflict with existing nations in the region. In the Ohio Country the Shawnee and Miami tribes were the dominant tribes. The Iroquois quickly overran Shawnee holdings in central Ohio forcing them to flee into Miami territory. The Miami were a powerful tribe and brought together a confederacy of their neighboring allies, including the Pottawatomie and the Illini confederation who inhabited modern Michigan and Illinois. The majority of the fighting was between the Anishinaabeg Confederacy and the Iroquois Confederacy.[28]
The Iroquois improved on their warfare as they continued to attack even farther from their home. War parties often traveled by canoes at night. They would sink their canoes and fill them with rocks to hold them on the river bottom. After going through the woods to a target, at the appointed time, they would quickly burst from the wood to cause the greatest panic among their enemy. After the attack, the Iroquois could return quickly to their boats and leave before any significant resistance could be put together.[29] The lack of firearms caused the Algonquin tribes the greatest disadvantage. Despite their larger numbers, they were not centralized enough to mount a united defense and were unable to withstand the Iroquois. Several tribes ultimately moved west beyond the Mississippi River, leaving much of the Ohio Valley, southern Michigan, and southern Ontario depopulated. Several large Anishinaabe military forces, numbering in the thousands, remained to the north of Lakes Huron and Superior. They later were decisive in rolling back the Iroquois advance.[30] From west of the Mississippi, displaced groups continued to arm war parties and attempt to retake their homelands.
Elliott, Ella Zerbey
Blue book of Schuylkill County : who was who and why, in interior eastern Pennsylvania, in Colonial days, the Huguenots and Palatines, their service in Queen Anne's French and Indian, and Revolutionary Wars : history of the Zerbey, Schwalm, Miller, Merkle, Minnich, Staudt, and many other representative families. - Pottsville, Pa : âRepublicanâ, Joseph Zeerbey, proprietor. - 1916. - 456 s.Huguenots and Palatines
Â
« Historia 1700 - Irokesförbundet Etnografiskt »
AllmÀnt och övergripande
CORNPLANTER
McKnight, W. J. (William James), 1836-1918
A pioneer history of Jefferson County, Pennsylvania and my first recollections of Brookville, Pennsylvania, 1840-1843 /by McKnight, W. J. (William James), 1836-1918. - Philadelphia : J.B. Lippincott, 1898. - 670 p. : ill. - Index.
  Cornplanter s 560-565
The four kings of Canada : Being a succinct account of the four Indian princes lately arriv'd from North America : With a particular description of their country, their strange and remarkable religion, feasts, marriages, burials, remedies for their sick, customs, manners, constitution, habits, sports, war, peace, policy, hunting, fishing, utensils belonging to the savages, with several other extraordinary things worthy observation, as to the natural or curious productions, beauty, or fertility of that part of the world. - Printed and sold by J. Baker, at the Black Boy in Pater-Noster-Row, 1710. - 47 p.
Four Iroquois chiefs (a fifth died en route) were taken to London by Col. Peter Schuyler of Albany. They were presented to Queen Anne on April 19, 1710 and entertained for some months (The Tatler, no. 171 and The Spectator, no. 50) as part of Schuyler's policy to strengthen the Iroquois alliance against the French. Cf. Bibliography of Canadiana, item 145; the four chiefs were: Etow Oh Koam, also known as Nicholas; Tee Yee Neen Ho Ga Row, also known as Hendrick ; Sa Ga Yeath Qua Pieth Tow, also known as Brant (grandfather of the famous Mohawk leader, Joseph Brant); and, Ho Nee Yeath Taw No Row, also known as John
  Wiki
HENRICK I se âThe four kings of Canadaâ
HENDDRICK II
Sa Ga Yeath Qua Pieth Tow (Joseph Brants farfar, se âThe four kings of Canadaâ)
Joseph Brant 1742-1807
Molly Brant
Red Jacket c 1750-1830 Seneca
Joseph Brant 1742-1807
Stone, William Leete
Life of Joseph Brant - Thayendanegea: Including the Border Wars of the American Revolution and sketches of the indian campaigs of generals Harmar, St Clair and Wayne⊠- New York : Alexander V Blake, 1838. -
  Vol 1. - 419 p. + App.
  Vol 2. - 537 p. + App.
Wood, Norman BCaptain Joseph Brant, or Thayendanega. - 45 p.
= Sid. 191-236 i: Wood: Lives of famous indians chiefs. - 1906.
Red Jacket c. 1750-1830 Seneca
Red Jacket c.1750-1830- Seneca. Arch.org
Stone, William Leete
The Life and times of Sa-go-ye-wat-ha, or Red-Jacket. - Albany, N.Y. : J. Munsell, 1866. - 509 p.
Wood, Norman B
Red Jacket, or Sa-ge-yo-wat-ha : âThe keeper awakeâ the indian Demosthenes of the Senecas- 45 p.
= Sid. 237-282 i: Wood: Lives of famous indians chiefs. - 1906.
« Agerande i det historiska förloppet Irokesförbundet Mohawk »
Boas, Franz
Notes on the Iroquois language. - 34 s.
= Sid 427-460 i: Putnam anniversary volume; 1909
Willoughby, Charles C.
Pottery of the New England Indians. - 19 s. ill.
= Sid. 81-101 i: Putnam anniversary volume; 1909
S 97-101 Iroquois pottery.
- The role of the dutch in the iroquois war
En grupp irokestalande stammar, bofasta och jordbrukare.
NĂ„gon gĂ„ng efter 1500 slöt de sig samman i ett förbund, "Ho-dĂ©-no-sau-neeâ av engelsmĂ€nnen kallat âFive nationsâ. Förbundets tillkomst tillskrivs tvĂ„ hövdingar Dekanawida och Mohawken Hiawatha. De fem ursprungliga stammarna var Mohawk, Oneida, Onondaga, Cayuga och Seneca. 1722 adopterades Tuscarora in i förbundet som dĂ€refter kallades âSix nationsâ av engelsmĂ€nnen.
          Â
          Â
De tre systrarna som möjliggjorde irokesernas befolkningsexplosion. (Majs, bönor och squash).
         Â
Tack vare gynnsamma klimatförhÄllanden och tack vare det effektiva halvÄkerbruket ökade irokesförbundet starkt i antal innan de vita kolonisterna anlÀnde.
w
Irokesernas landavtrÀdelser 1701
Irokeserna skrev pĂ„ ett fredsfördrag med New Yorks guvernör Nanfan 1701 dĂ€r de gav upp landet söder om Stora Sjöarna. Ett omrĂ„de som de erövrat i jakten pĂ„ bĂ€ver, ett omrĂ„de som de sjĂ€lva aldrig koloniserat. Efter hand glömdes avtalet bort eftersom England inte heller kĂ€nde ett akut intresse för landet just dĂ„. IstĂ€llet började fransmĂ€nnen sakteliga ringa in OhioomrĂ„det med befĂ€stningar. Viktigare var förstĂ„s att indianska grupper frĂ„n kusten och frĂ„n söder som hade börja atomiseras, flyttade in i Ohiolandet dĂ€r nya, lokalt baserade  âmultitribalaâ âstĂ€derâ uppstod. Ibland var dessa stĂ€der eller mötesplatser grundade av fransmĂ€nnen, som t ex Logstown. (Logstown var ursprungligen en Shawneeby sedan tidigt 1700-tal, men i sina strĂ€vande att lĂ€gga Ohiolandet under sig, skapade fransmĂ€nnen kring 1747 en permanent mötesplats med 30 stockstugor med skorstenar, vilka överlĂ€ts Ă„t indianerna).Â
 Emellertid sÄ kom tydligen irokeserna ihÄg vad de en gÄng under bÀverkrigen lagt under sig. Det var ju inte bara landet söder om sjöarna utan ocksÄ Susquehannockernas och Delawarernas tidigare omrÄden. Uppenbarligen kunde irokeserna förvÀgra Delawarerna att Àgna sig Ät landförsÀljnng, dÄ irokeserna ansÄg sig ha kuvat dem, i den mÄn att de hade tillintetgjort Susquehannockerna, som i sin tur tidigare gjort Delawarerna skattskyldiga.
 Det hĂ€r i sin tur skapade förutsĂ€ttningar för geopolitiska makt- och rĂ€ttighetsbekymmer tiden fram till SjuĂ„rskriget och dĂ€refter.Â
Irokesernas landavtrÀdelser 1732 ff
SYCHAMORE SHOALS 1775. Â
Efter sjuÄrskriget sÄ avtrÀdde Cherokeerna Kentucky och halva Tennessee vid fördraget i Sycamore Shoals 1775, vilket vita landjobbare sÄg som en möjlighet att lÀgga beslag pÄ landet. Algonkinindianerna med Shawneer och Delawarer i spetsen hade ingen förstÄelse för vare sig detta eller irokesernas sjÀlvpÄtagna rÀtt till landet. Vad som komplicerade saken var att Kentucky aldrig varit stadigvarande bosÀttningsomrÄden för dem utan mest utgjort allmÀn jaktmark. (En obekrÀftad förklaring till detta Àr att landet var ockuperat av andar manifesterade i ett onormalt hÀftiga ÄskvÀder).
Delawarerna kom att föredra fransmÀnnen efter fördragen med Virginien dÀr irokeserna spelade ut dem mot kolonisterna. 1736-1744.
NÀr Canasatego dött kom Àven irokeserna att fundera i de banorna. Se:
Hur Conrad Weiser lurade av indianerna Ohiolandet.
1. Forks of the Delaware. Palatiner tar land dÀr efter att ha lÀmnat New York.
2. Weiser anlitar Canasatego för att prÀnta in en irokesisk hÄllning till land och folk som mÄhÀnda var en svÄr förenkling.
3. Kolonisterna tolkar fördrag som de behagar. Virginien har ingen grÀns vÀsterut och nordgrÀnsen viker av mot norr.
Palatinerna i Tulpehocken
Elliott, Ella Zerbey
Blue book of Schuylkill County : who was who and why, in interior eastern Pennsylvania, in Colonial days, the Huguenots and Palatines, their service in Queen Anne's French and Indian, and Revolutionary Wars : history of the Zerbey, Schwalm, Miller, Merkle, Minnich, Staudt, and many other representative families. - Pottsville, Pa : âRepublicanâ, Joseph Zeerbey, proprietor. - 1916. - 456 s.
 S 15 Huguenots and Palatines
Irokesernas ârĂ€ttâ till det gamla Delawarelandet och att sĂ€lja det.
Tidigare hade Irokeserna sÄlt landet söder om Stora Sjöarna enligt principen att de hade erövrat det. Se Treaty of Nanfan 1701.
Six nations Land Cessions
Ohio Country
CanasategoÂ
You people âused many arts and much cunning to, talk the Indians and their chiefs out of their landsâ, said one disgusted Cayuga in 1750, and Teedyuscung often complained that Pennsylvania âheld Treaties under the Bushes,â âin a Corner,â âin the darkâ, âor by Candle lightâ. Â
Merrell,Â
Into the American woods. -Â
Sid 174: Weiser hade anlitat Canasatego för att âspeak for me [that is, for Virginia] in Open Councilâ, Ă„r 1743. Â
Senare slöts fördrag med Cherokeerna om Kentucky, ett omrĂ„de som algonkinindianerna aldrig bosatt sig i (anledningen sĂ€gs ha varit för mycket Ă„skvĂ€der dĂ€r). Det hade fungerat som gemensamt jaktomrĂ„de.Â
1775 Sycamore Shoales
Cherokeedelegater mötte representanter för Transylvania Land Company vid Sycamore Shoals, vid Holstonfloden i vad som skulle bli östra Tennesse. De sÄlde hÀr landet vÀster om Kentuckyfloden till landkompaniet. Den överenskommelsen öppnade möjligheter för nybyggare som Richard Henderson, Daniel Boone, James Harrod och Benjamin Logan att grunda samhÀllen i vad som skulle bli Kentucky. (Kentucky History) Treaties & Cherokee land Cessions.